Brazilian Journal of Pain
https://brjp.org.br/article/doi/10.5935/2595-0118.20180062
Brazilian Journal of Pain
Artigo Original

Nursing students’ knowledge about pain assessment

Conhecimento dos acadêmicos de enfermagem sobre a avaliação da dor

Amanda Francielle Santos; Rafaela Ribeiro Machado; Caíque Jordan Nunes Ribeiro; José Marden Mendes Neto; Maria do Carmo de Oliveira Ribeiro; Míriam Geisa Virgens Menezes

Downloads: 0
Views: 619

Abstract

BACKGROUND AND OBJECTIVES: The difficulty of the nursing staff in assessing pain, the low adherence to the registry of pain and the quality reported in other studies brings the need to assess the related factors and one of them can be the lack of knowledge. The objective of this study was to evaluate the knowledge of nursing students about pain assessment.

METHODS: A cross-sectional, descriptive and quantitative study, conducted in a Higher Education School in Aracaju, Brazil. The sample was composed of 169 nursing students over the last period of graduation. The data were obtained through a form that contained sociodemographic information, questions about pain assessment, and knowledge sources used.

RESULTS: The scales to assess pain in children and in adults are known by 70 and 66% of the students, respectively. They reported that pain assessment and the incorrect pain treatment may impair the clinical picture and aggravate the disease, both in the child (17.2%) and the adult (15.4%). The rate of correct answers about pain assessment ranged from 26.6 to 87%. Most of them use articles to gain knowledge about pain (56.2%). The fact of having already used a scale to assess the patient’s pain (p=0.045) showed significant differences in the average of hits.

CONCLUSION: Nursing graduates are aware of the existence of scales to assess pain, but they do not have the ability to perform them. The prior use of scales promotes learning. The lack of knowledge about pain impacts on the patient’s health.

Keywords

Knowledge, Nursing students, Pain assessment

Resumo

JUSTIFICATIVA E OBJETIVOS: A dificuldade da equipe de enfermagem em avaliar a dor, a baixa adesão ao registro de dor e a sua qualidade relatada em outros estudos, faz surgir a necessidade de avaliar os fatores relacionados, podendo ser um deles a deficiência de conhecimento. O objetivo deste estudo foi avaliar o conhecimento dos estudantes de enfermagem sobre a avaliação da dor.

MÉTODOS: Estudo transversal, descritivo e quantitativo, desenvolvido em uma instituição de ensino superior em Aracaju, SE, Brasil. A amostra foi composta por 169 acadêmicos de enfermagem do último período da graduação. Os dados foram obtidos por meio de formulário que continha questões sociodemográficas, perguntas sobre a avaliação da dor e as fontes de conhecimento utilizadas.

RESULTADOS: As escalas para avaliação da dor na criança e no adulto são conhecidas por 70 e 66% dos acadêmicos, respectivamente. Eles relataram que a avaliação e o tratamento inadequado da dor podem prejudicar o quadro clínico e agravar a doença tanto na criança (17,2%) quanto no adulto (15,4%). O índice de acertos sobre a avaliação da dor variou entre 26,6 e 87%. A maioria deles utiliza artigos para adquirir conhecimento sobre a dor (56,2%). Já ter utilizado escala para avaliação da dor do paciente (p=0,045) apresentou diferenças significativas na média de acertos.

CONCLUSÃO: Os formandos de enfermagem sabem da existência das escalas para avaliação da dor, porém não possuem habilidade para executá-las. A utilização prévia de escalas favorece o aprendizado. O baixo conhecimento quanto à dor repercute na saúde do paciente.

Palavras-chave

Conhecimento, Estudantes de enfermagem, Mensuração da dor

Referências

Ucuzal M, Dogan R. Emergency nurses' knowledge, attitude and clinical decision-making skills about pain. Int Emerg Nurs. 2015;23(2):75-80.

Gadallah MA, Hassan AM, Shargawy SA. Undergraduate nursing students' knowledge and attitude regarding pain management of children in Upper Egypt. J Nurs Educ Pract. 2017;7(6):101-8.

Teixeira JM, Durão MC. Monitorização da dor na pessoa em situação crítica: uma revisão integrativa da literatura. Rev Enferm Referência. 2016;IV(10):135-42.

Sousa FA. Pain: the fifth vital sign. Rev Lat Am Enfermagem. 2002;10(3):446-7.

Pretorius A, Searle J, Marshall B. Barriers and enablers to emergency department nurses' management of patients' pain. Pain Manag Nurs. 2015;16(3):372-9.

Kanai KY, Fidelis WM. Conhecimento e percepção da equipe de enfermagem em relação à dor na criança internada. Rev Dor. 2010;11(1):20-7.

Jensen MP, Karoly P, Braver S. The measurement of clinical pain intensity: a comparison of six methods. Pain. 1986;27(1):117-26.

Herr K. Pain assessment strategies in older patients. J Pain. 2011;12(3):S3-S13.

Gonçalves B, Holz AW, Lange C, Maagh SB, Pires CG, Brazil CM. Care of children in pain admitted to a pediatric emergency and urgency unit. Rev Dor. 2013;14(3):179-83.

Posso IP, Pires PW, Birolini D. Divisão Clínica III. Divisão de Anestesia. A dor como 5º sinal vital. Controle da dor aguda no pós-operatório. 2006.

Silva FS, Fernandes MV, Volpato MP. Diagnósticos de enfermagem em pacientes internados pela clínica ortopédica em unidade médico-cirúrgica. Rev Gaúcha Enferm. 2008;29(4):565-72.

Souza RC, Garcia DM, Sanches MB, Gallo AM, Martins CP, Siqueira IL. Conhecimento da equipe de enfermagem sobre avaliação comportamental de dor em paciente crítico. Rev Gaúcha Enferm. 2013;34(3):55-63.

Nascimento LC, Strabelli BS, de Almeida FC, Rossato LM, Leite AM, de Lima RA. Mothers' view on late postoperative pain management by the nursing team in children after cardiac surgery. Rev Lat Am Enfermagem. 2010;18(4):709-15.

Al-Khawaldeh OA, Al-Hussami M, Darawad M. Knowledge and attitudes regarding pain management among Jordanian nursing students. Nurse Educ Today. 2013;33(4):339-45.

Lobo AJ, Martins JP. Dor: conhecimentos e atitudes dos estudantes em um ano de seguimento. Texto Contexto Enferm. 2013;22(2):311-7.

Ribeiro MC, Costa IN, Ribeiro CJ, Nunes MS, Santos B, Santana JM. Knowledge of health professionals about pain and analgesia. Rev Dor. 2015;16(3):204-9.


Submetido em:
06/05/2018

Aceito em:
17/07/2018

5f1f88ea0e88252a13dc677a brjp Articles

BrJP

Share this page
Page Sections