Brazilian Journal of Pain
https://brjp.org.br/article/doi/10.5935/2595-0118.20190017
Brazilian Journal of Pain
Case Report

Learning pain neuroscience education from the WHOQOL-Bref instrument in the classroom. Case reports

Aprendendo a educação em neurociência da dor por meio do instrumento WHOQOL-Bref em sala de aula. Relato de casos

Kênia Fonseca Pires; Tatiana Andrade Cacho; Luiza Nolêto dos Santos

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Abstract

BACKGROUND AND OBJECTIVES: During the undergraduate course students have the opportunity to learn and understand health promotion and prevention, quality of life and other concepts, but they rarely learn about health education, let alone pain. Knowing that there are gaps in the training of health professionals regarding pain, and in the use of pedagogical methodologies that encourage the active construction of knowledge, the objective of this study was to provide an experience about the process of understanding pain neuroscience education from an instrument and the role-playing technique in the academic environment of Physiotherapy students.

CASE REPORTS: During a Basic Complexity class, Physiotherapy students from the Ceilândia campus of the University of Brasília were invited to provide care to a fictitious population and develop explanations and lessons about pain and its processes in the human body using the WHOQOL-Bref questionnaire to evaluate the quality of life of the individual and target the care accordingly.

CONCLUSION: The experience provided by the simulation of clinical cases was important for the analysis and discussion of challenging issues such as psychological, social and behavioral factors in the health education process in multi and interdisciplinary interventions.

Keywords

Pain neuroscience education, Quality of life, Simulation of clinical cases, WHOQOL-Bref

Resumo

JUSTIFICATIVA E OBJETIVOS: Durante a graduação, os acadêmicos têm a oportunidade de aprender e compreender sobre promoção e prevenção de saúde, qualidade de vida, entre outros conceitos, mas raramente a educação em saúde é colocada nas salas de aula, em especial o entendimento da dor. Sabendo que há lacunas na formação de profissionais de saúde relacionadas ao conhecimento da dor e à utilização de metodologias pedagógicas que incentivem a construção ativa do conhecimento, o objetivo deste estudo promoveu um relato de experiência sobre o processo de entendimento e educação em neurociência da dor, por meio de um instrumento e da técnica de dramatização na vivência acadêmica de estudantes de Fisioterapia.

RELATO DOS CASOS: Durante a realização de uma aula de Básica Complexidade, alunos do curso de Fisioterapia da Universidade de Brasília - Campus Ceilândia, foram convidados a vivenciarem um atendimento à uma população fictícia e desenvolverem explicações e ensinamentos sobre a dor e seus processos no corpo humano, utilizando o instrumento WHOQOL-Bref para avaliar a qualidade de vida do indivíduo e direcionar o seu atendimento.

CONCLUSÃO: A experiência vivenciada por meio de simulações de casos clínicos na disciplina foi importante para a análise e discussão de questões desafiadoras como fatores psicológicos, sociais, e comportamentais no processo de educação em saúde em intervenções multi e interdisciplinar.

Palavras-chave

Educação em neurociência da dor, Qualidade de vida, Simulações de casos clínicos, WHOQOL-Bref

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Submitted date:
08/16/2018

Accepted date:
01/07/2019

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