Learning pain neuroscience education from the WHOQOL-Bref instrument in the classroom. Case reports
Aprendendo a educação em neurociência da dor por meio do instrumento WHOQOL-Bref em sala de aula. Relato de casos
Kênia Fonseca Pires; Tatiana Andrade Cacho; Luiza Nolêto dos Santos
Abstract
Keywords
Resumo
Palavras-chave
Referências
Moseley GL, Butler DS. Fifteen years of explaining pain: the past, present, and future. J Pain. 2015;16(9):807-13.
Moseley L. Combined physiotherapy and education is efficacious for chronic low back pain. Aust J Physiother. 2002;48(4):297-302.
Louw A, Zimmey K, Puentedura EJ, Diener I. The efficacy of pain neuroscience education on musculoskeletal pain: a systematic review of the literature. Physiother Theory Pract. 2016;32(5):332-55.
Moseley L. Unravelling the barriers to reconceptualization of the problem in chronic pain: the actual and perceived ability of patients and health professionals to understand the neurophysiology. J Pain. 2003;4(4):184-9.
Louw A, Zimney K, O'Hotto C, Hilton S. The clinical application of teaching people about pain. Physiother Theory Pract. 2016;32(5):385.
Figueiredo TC, Rhoden EC. "Fisioterapia e a promoção da saúde": o saber em saúde a partir do ensino acadêmico. Rev Epidemiol Control Infect. 2014;4(1):32-3.
Fleck MP, Louzada S, Xavier M, Chachamovich E, Vieira G, Santos L. Application of the Portuguese version of the abbreviated instrument of quality life WHOQOL-bref. Rev Saude Publica. 2000;34(2):178-83.
DeSantana JM, Souza JB, Reis FJ, Gosling AP, Paranhos E, Barboza HF. Currículo em dor para graduação em Fisioterapia no Brasil. Rev Dor. 2017;18(1):72-8.
Nijs J, Paul van Wilgen C, Van Oosterwijek J, van Ittersum M, Meeus M. How to explain central sensitization to patients with 'unexplained' chronic musculoskeletal pain: practice guidelines. Man Ther. 2011;16(5):413-8.
Louw A, Puentedura EL, Zimney K. Teaching patients about pain: it works, but what should we call it?. Physiother Theory Pract. 2016;32(5):328-31.
Almeida-Brasil CC, Silveira MR, Silva KR, Lima MG, Faria CD, Cardoso CL. Quality of life and associated characteristics: aplication of WHOQOL-BREF in the context of Primary Health Care. Cien Saúde Colet. 2017;22(5):1705-16.
Freitas EV. Tratado de geriatria e gerontologia. 2011.
Pedroso B, Pilatti LA, Gutierrez GL, Picinin CT. Cálculo dos escores e estatística descritiva do WHOQOL-bref através do Microsoft Excel. Rev Bras Qual Vida. 2010;2(1):31-6.
Castro DFA. Qualidade de Vida de Gestantes assistidas pela Estratégia Saúde da Família. 2010.
Azevedo AL, Silva RA, Tomasi E, Quevedo LA. Doenças crônicas e qualidade de vida na atenção primária à saúde. Cad. Saúde Pública. 2010;29(9):1774-82.
Buss PM. Promoção da saúde e qualidade de vida. Ciênc Saúde Coletiva. 2000;5:163-77.
Rabelo L, Garcia VL. Role-Play para o desenvolvimento de habilidades de comunicação e relacionais. Rev Bras Educ Med. 2015;39(4):586-96.
Wijma AJ, van Wilgen CP, Meeus M, Nijs J. Clinical biopsychosocial physiotherapy assessment of patients with chronic pain: the first step in pain neuroscience education. Physiother Theory Pract. 2016;32(5):368-84.
câmara de educação superior resolução CNE/CES 4, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Fisioterapia. 2002.
Submetido em:
16/08/2018
Aceito em:
07/01/2019