Brazilian Journal of Pain
https://brjp.org.br/article/doi/10.5935/2595-0118.20210023
Brazilian Journal of Pain
Original Article

Evaluation of an on-line resource for pain education by health professionals and people with musculoskeletal pain

Avaliação de um instrumento on-line para educação em dor por profissionais de saúde e pacientes com dor musculoesquelética

Marcella Nobre Martins, Pamela Martin Bandeira, Ney Meziat-Filho, Leandro Calazans Nogueira, Felipe José Jandre dos Reis

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Abstract

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Educational interventions delivered over the Internet have the potential to facilitate access to precise information for people with pain. The aim of this study was to evaluate the opinion of health care professionals and the perception of pain comprehension and the behavior modification of patients with musculoskeletal pain related to the on-line resource “Caminho da Recuperação” (Path of Recovery).
METHODS: Health care professionals and patients with musculoskeletal pain were selected through the Internet. The professionals judged the quality of the instrument’s content considering the concepts of pain education based on neuroscience using a Likert scale. People with pain used an 11-point scale (the higher the value, the greater the perception) to evaluate how the on-line resource contributed to change. Data was presented through descriptive analysis.
RESULTS: The samples were composed of 81 health care professionals and 170 individuals with pain. In the group composed of people with musculoskeletal pain, the perception of the pain comprehension presented the highest mean value (6.7 / 10) and the return to physical activity the lowest mean value (5.2 / 10).
CONCLUSION: The on-line resource was rated as excellent by health care professionals in all items. People with pain have noticed a greater shift towards comprehending pain, behavior, and negative thoughts. The lowest perceptions occurred in terms of return to daily activity, exercises and improving relationships.

Keywords

Chronic pain, Health education, Internet, Pain, Patient education. Remote intervention.

Resumo

JUSTIFICATIVA E OBJETIVOS: As intervenções educativas via Internet apresentam potencial para facilitar o acesso a informações adequadas para as pessoas com dor. O objetivo deste estudo foi avaliar a opinião de profissionais de saúde e a percepção da compreensão da dor e a modificação de comportamento de pacientes com dor musculoesquelética relacionadas ao instrumento on-line Caminho da Recuperação. 
MÉTODOS: Participaram do estudo profissionais de saúde e pacientes com dor musculoesquelética selecionados pela Internet. Os profissionais julgaram a qualidade do conteúdo do instrumento considerando os conceitos da educação em dor com base em neurociência usando uma escala Likert. As pessoas com dor utilizaram uma escala de 11 pontos (quanto maior o valor, maior a percepção) para avaliar o quanto o instrumento contribuiu para mudança. Os dados foram apresentados por meio da análise descritiva.
RESULTADOS: Participaram 81 profissionais de saúde e 170 pessoas com dor. Para as pessoas com dor musculoesquelética a percepção do entendimento sobre a dor apresentou o maior valor médio (6,7/10) e o retorno para a atividade física o menor valor médio (5,2/10).
CONCLUSÃO: O instrumento foi avaliado como excelente por profissionais de saúde em todos os itens. As pessoas com dor perceberam maior mudança para o entendimento da dor, o comportamento e os pensamentos negativos. As menores percepções ocorreram para retorno à atividade diária, aos exercícios e melhora dos relacionamentos.

Palavras-chave

Dor, Dor crônica, Educação em pacientes, Educação em saúde, Internet, Intervenção remota.

Submitted date:
12/09/2020

Accepted date:
03/15/2021

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