Brazilian Journal of Pain
https://brjp.org.br/article/doi/10.5935/2595-0118.20220005
Brazilian Journal of Pain
Original Article

Construction and validation of educational technology for non-pharmacological management of neonatal pain

Construção e validação de tecnologia educativa para manejo não farmacológico da dor neonatal

Andressa da Silva Melo; Danielle Lemos Querido; Bruna Nunes Magesti

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Abstract

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Painful repeated experiences in the neonatal period can have deleterious effects in short and long term, as well as trigger abnormal patterns of behavior and sensory processing. In health care, the use of educational technologies can facilitate access to information and assist pain management in newborns. The objective of this study was to build and validate a folded brochure educational technology to guide mothers of newborns hospitalized in rooming-in accommodation on neonatal pain relief.

METHODS: Methodological study developed in five stages: situational diagnosis, literature review, construction of the folder, selection of judges and technology validation, from September 2019 to December 2020.

RESULTS: Educational technology developed was a folder entitled “non-pharmacological methods to relieve baby pain”. Validation revealed a minimum agreement level of 0.78 and a maximum of 1. General Content Validity Index of the folder was 0.86, thus considering the folder as validated. Experts considered the educational material enriching and enlightening and its use may strengthen the practice of health education.

CONCLUSION: Educational technology proved to be valid in terms of appearance and content to guide and stimulate maternal participation in the management of pain in the newborn submitted to painful procedures in the rooming-in accommodation.

Keywords

Educational technology, Infant, Newborn, Pain, Validation study

Resumo

JUSTIFICATIVA E OBJETIVOS: As experiências dolorosas repetidas no período neonatal podem ter efeitos deletérios em curto e longo prazos, assim como desencadear padrões anormais de comportamento e processamento sensorial. Na assistência à saúde, o uso de tecnologias educacionais pode facilitar o acesso à informação e auxiliar no manejo da dor no recém-nascido. O objetivo deste estudo foi construir e validar uma tecnologia educativa do tipo folder para orientar mães de recém-nascidos internados em alojamento conjunto sobre alívio da dor neonatal.

MÉTODOS: Estudo do tipo metodológico desenvolvido em cinco etapas: diagnóstico situacional, revisão de literatura, construção do folder, seleção dos juízes e validação da tecnologia, no período de setembro de 2019 a dezembro de 2020.

RESULTADOS: A tecnologia educativa desenvolvida foi um folder intitulado “métodos não farmacológicos para aliviar a dor do bebê”. A validação revelou um nível de concordância mínima de 0,78 e máxima de 1. O Índice de Validade do Conteúdo geral do folder foi de 0,86, considerando o folder validado. Na avaliação dos especialistas, o material educativo foi considerado enriquecedor e esclarecedor e seu uso poderá fortalecer a prática da educação em saúde.

CONCLUSÃO: A tecnologia educativa mostrou ser válida quanto à aparência e ao conteúdo para orientar e estimular a participação materna no manejo da dor do recém-nascido submetido a procedimentos dolorosos no alojamento conjunto.

Palavras-chave

Dor, Estudo de validação, Recém-nascido, Tecnologia educacional

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Submitted date:
04/23/2021

Accepted date:
11/19/2021

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