Brazilian Journal of Pain
https://brjp.org.br/article/doi/10.5935/2595-0118.20220005
Brazilian Journal of Pain
Original Article

Construction and validation of educational technology for non-pharmacological management of neonatal pain

Construção e validação de tecnologia educativa para manejo não farmacológico da dor neonatal

Andressa da Silva Melo; Danielle Lemos Querido; Bruna Nunes Magesti

Downloads: 0
Views: 317

Abstract

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Painful repeated experiences in the neonatal period can have deleterious effects in short and long term, as well as trigger abnormal patterns of behavior and sensory processing. In health care, the use of educational technologies can facilitate access to information and assist pain management in newborns. The objective of this study was to build and validate a folded brochure educational technology to guide mothers of newborns hospitalized in rooming-in accommodation on neonatal pain relief.

METHODS: Methodological study developed in five stages: situational diagnosis, literature review, construction of the folder, selection of judges and technology validation, from September 2019 to December 2020.

RESULTS: Educational technology developed was a folder entitled “non-pharmacological methods to relieve baby pain”. Validation revealed a minimum agreement level of 0.78 and a maximum of 1. General Content Validity Index of the folder was 0.86, thus considering the folder as validated. Experts considered the educational material enriching and enlightening and its use may strengthen the practice of health education.

CONCLUSION: Educational technology proved to be valid in terms of appearance and content to guide and stimulate maternal participation in the management of pain in the newborn submitted to painful procedures in the rooming-in accommodation.

Keywords

Educational technology, Infant, Newborn, Pain, Validation study

Resumo

JUSTIFICATIVA E OBJETIVOS: As experiências dolorosas repetidas no período neonatal podem ter efeitos deletérios em curto e longo prazos, assim como desencadear padrões anormais de comportamento e processamento sensorial. Na assistência à saúde, o uso de tecnologias educacionais pode facilitar o acesso à informação e auxiliar no manejo da dor no recém-nascido. O objetivo deste estudo foi construir e validar uma tecnologia educativa do tipo folder para orientar mães de recém-nascidos internados em alojamento conjunto sobre alívio da dor neonatal.

MÉTODOS: Estudo do tipo metodológico desenvolvido em cinco etapas: diagnóstico situacional, revisão de literatura, construção do folder, seleção dos juízes e validação da tecnologia, no período de setembro de 2019 a dezembro de 2020.

RESULTADOS: A tecnologia educativa desenvolvida foi um folder intitulado “métodos não farmacológicos para aliviar a dor do bebê”. A validação revelou um nível de concordância mínima de 0,78 e máxima de 1. O Índice de Validade do Conteúdo geral do folder foi de 0,86, considerando o folder validado. Na avaliação dos especialistas, o material educativo foi considerado enriquecedor e esclarecedor e seu uso poderá fortalecer a prática da educação em saúde.

CONCLUSÃO: A tecnologia educativa mostrou ser válida quanto à aparência e ao conteúdo para orientar e estimular a participação materna no manejo da dor do recém-nascido submetido a procedimentos dolorosos no alojamento conjunto.

Palavras-chave

Dor, Estudo de validação, Recém-nascido, Tecnologia educacional

References

APP American Academy of Pediatrics. Committee on Fetus and Newborn. Section on Anesthesiology and Pain Medicine. Pediatrics. 2016;137(2):e20154271.

With N, Coynor S, Edward C, Bradshaw H. A Guide to pain assessment and management in the neonate. Curr Emerg Hos Med Rep. 2016;4:1-10.

Christoffel MM, Castra TC, Daré MF, Montanholi LL, Gomes AL, Scochi CG. Atitudes dos profissionais de saúde na avaliação e tratamento da dor neonatal. Esc Anna Nery. 2017;21(1):e20170018.

Okan F, Ozdil A, Bulbul A, Yapici Z, Nuhoglu A. Analgesic effects of skin‐to‐skin contact and breastfeeding in procedural pain in healthy term neonates. Ann Trop Paediatr. 2010;30(2):119-28.

Morais AP, Façanha SM, Rabelo SN, Silva AV, Queiroz MV, Chaves EM. Medidas não farmacológicas no manejo da dor em recém-nascidos: cuidado de enfermagem. Rev Rene. 2016;17(3):435-42.

Williams MD, Lascelles BDX. Early neonatal pain. A review of clinical and experimental implications on painful conditions later in life. Front Pediatr. 2020;8:30.

Leite AM, Silva AC, Castral TC, Nascimento LC, Sousa MI, Scochi CG. Amamentação e contato pele-a-pele no alívio da dor em recém-nascidos na vacina contra hepatite B. Rev Eletr Enferm. 2015;17(3):1-8.

Kopp DD, Assumpção PK, Donaduzzi DSS, Schutz TC, Fettermann FA. Family adhesion to the kangaroo method: the importance of the nursing team. Res Soc Develop. 2020;9(8):e437985849.

Saldan GG, Figueiredo FSF, Misawa F, Rêgo AS, Salci MA, Radovanovic CAT. Construção de tecnologia educativa para cuidado domiciliar após acidente vascular encefálico: relato de experiência. Rev Enferm UFPE. 2017;11(4):1784-93.

Benevides JL, Coutinho JFV, Pascoal LC, Joventino ES, Martins MC, Gubert FA, Alves AM. al. Development and validation of educational technology for venous ulcer care. Rev Esc Enferm USP. 2016;50(2):306-12.

Oliveira MS, Fernandes AFC, Sawada NO. Manual educativo para o autocuidado da mulher mastectomizada: um estudo de validação. Texto Contexto Enferm. 2008;17(1):115-23.

Rubio DM, Berg-Weger M, Tebb SS, Lee ES, Rauch S. Objectifying content validity: conducting a content validity study in social work research. Soc Work Res. 2003;27(2):94-104.

Polit DF, Beck CT. The content validity index: are you sure you know what’s being reported? Critique and recomendations. Res Nurs Health. 2006;29(5):489-97.

Fonseca LMM, Leite AM, Mello DF, Silva MAI, Lima RAG, Scochi CGS. Tecnologia educacional em saúde: contribuições para a enfermagem pediátrica e neonatal. Esc Anna Nery. 2011;15(1):190-6.

Alexandre NMC, Coluc MZO. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciênc Saúde Colet. 2011;16(7):3061-8.

Vieira AS, Castro KV, Canatti JR, Oliveira IAV, Benevides SD, Sá KN. Validação de uma cartilha educativa para pessoas com dor crônica: EducaDor. BrJP. 2019;2(1):39-43.

Albuquerque AF, Pinheiro AK, Linhares FM, Guedes TG. Technology for self-care for ostomized women’s sexual and reproductive health. Rev Bras Enferm. 2016;69(6):1164-71.

Lima ACM, Chaves AF, Oliveira MG, Nobre MS, Rodrigues EO, Silva ACQ, Santos FS. Construção e validação de cartilha educativa para sala de apoio à amamentação. Reme: Rev Min Enferm. 2020;24:e1315.

Moreira MF, Nóbrega MM, Silva MI. Comunicação escrita: contribuição para a elaboração de material educativo em saúde. Rev Bras Enferm. 2003;56(2):184-8.

Ximenes MAM, Fontenele NAO, Bastos IB, Macêdo TS, Galindo NM, Caetano JA, Barros CLC. al. Construção e validação de conteúdo de cartilha educativa para prevenção de quedas no hospital. Acta Paul Enferm. 2019;32(4):433-41.


Submitted date:
04/23/2021

Accepted date:
11/19/2021

62859c6aa953956bd5718943 brjp Articles

BrJP

Share this page
Page Sections