Brazilian Journal of Pain
https://brjp.org.br/article/doi/10.5935/2595-0118.20230082-en
Brazilian Journal of Pain
Original Article

The prevalence of signs and symptoms of temporomandibular dysfunction in academics of a university center: association of emotional frameworks

A prevalência de sinais e sintomas de disfunção temporomandibular em acadêmicos de um centro universitário: associação de quadros emocionais

Matheus Mendes Carneiro Loiola; Francisca Mariane Martins Monte; Luís Henrique dos Santos Nogueira

Downloads: 0
Views: 94

Abstract

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Recent research has shown that undergraduate students are more susceptible to stressful situations due to the need to exercise various skills, and that this factor is a potential trigger for temporomandibular joint dysfunction (TMD) syndrome. In view of this, there is a need to highlight, through scientific studies, the fact that young students may be more vulnerable to the development of anxiety and stress, which is also associated with the incidence and/or development of bruxism and TMD. The present study’s objective was to describe the intensity of symptoms of anxiety, depression and stress and to characterize the presence and severity of TMD symptoms in dentistry students.
METHODS: The sample consisted of 118 students. All of them completed the Índice Anamnésico de Fonseca (Fonseca Anamnesis Index - IAF) questionnaire and the shortened version of the Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21), which provide relevant information about the sample under investigation and allowed us to acquire epidemiological data about TMD symptoms, associated risk sources and repercussions on quality of life. The data was tabulated and categorized. Descriptive statistical analysis and linear association between the scales are presented.
RESULTS: In response to the DASS-21, the three subscales showed that 51% of the individuals had some level of depression, 54% some degree of stress and 61% some level of anxiety. The presence of TMD symptoms was present in 67% of the sample. There was a linear association between the intensity of symptoms of the three subscales of the DASS-21 and the severity of symptoms according to the IAF.
CONCLUSION: The information and results obtained in this study revealed a prevalence of signs of anxiety and TMD symptoms in dentistry students.

Keywords

Anxiety, Dentistry, Depression, Psychological stress, Temporomandibular joint dysfunction syndrome

Resumo

JUSTIFICATIVA E OBJETIVOS: Pesquisas recentes alertam que acadêmicos do curso de graduação estão mais suscetíveis a situações de estresse devido à necessidade de exercer diversas habilidades, esse fator é um potencial desencadeador da síndrome da disfunção da articulação temporomandibular (DTM). Diante disso, surge a necessidade de evidenciar, mediante estudos científicos, o fato de que os estudantes jovens podem mostrar-se mais vulneráveis para o desenvolvimento de ansiedade e estresse, estando também associada a incidência e/ou desenvolvimento do bruxismo e da DTM. O objetivo deste estudo foi descrever a intensidade dos sintomas de ansiedade, depressão, estresse e caracterizar a presença e gravidade dos sintomas de DTM em acadêmicos de odontologia. 
MÉTODOS: A amostra foi de 118 acadêmicos. Todos preencheram o questionário e Índice Anamnésico de Fonseca  (IAF) e a versão reduzida da Escala de Depressão, Ansiedade e Estresse (DASS-21), os quais fornecem informações relevantes sobre a amostra investigada e permitiu adquirir dados epidemiológicos acerca de sintomas de DTM, fontes de risco associadas e repercussão sobre a qualidade de vida. Os dados foram tabulados e categorizados. Apresenta-se a análise estatística descritiva e associação linear entre as escalas. 
RESULTADOS: Em resposta ao DASS-21, as três subescalas demonstraram que 51% dos indivíduos apresentam algum nível de depressão; 54% algum grau de estresse e 61% algum nível de ansiedade. A presença de sintomas de DTM está presente em 67% da amostra. Houve uma associação linear entre a intensidade dos sintomas das três subescalas da DASS-21 com a gravidade dos sintomas pelo IAF. 
CONCLUSÃO: As informações e resultados obtidos no presente estudo revelaram  prevalência de sinais de ansiedade e sintomas de DTM em acadêmicos do curso de Odontologia.

Palavras-chave

Ansiedade, Depressão, Estresse psicológico, Odontologia, Síndrome da disfunção da articulação temporomandibular

References

1 Almeida C, Paludo A, Stechman-Neto J, Amenabar MJ. Níveis de cortisol salivar e depressão em indivíduos com disfunção temporomandibular: estudo preliminar. Rev Dor. 2015;15(3):169-72.

2 Queiroz MF, Verli FD, Marinho SA, Paiva PCP, Santos SMC, Alves JA. Ansiedade e qualidade de vida relacionada à saúde bucal de pacientes atendidos no serviço de urgência odontológica. Ciênc Saúde Colet. 2019;24(4):1277-86.

3 Zavanelli CA, Rezende Alves MCR, Santos-Neto OM, Fajardo SR. Integration of Psychology and dentistry in TMD: a systematized review. Arch Health Invest. 2017;6(11),530-4.

4 Rocha JR, Neves MJ, Pinheiro MRR, Feitosa MAL, Casanovas RC, Lima DM. Alterações psicológicas durante a pandemia por COVID-19 e sua relação com bruxismo e DTM. Res Soc Develop. 2021;10(6):e48710615887.

5 Leeuw R, Klasser GD. (Eds.). Orofacial pain: guidelines for assessment, diagnosis, and management. In: Hanover Park IL. Quintessence Publishing Company, Incorporated. Academia Americana de Dor Orofacial, 2018;(2):129-49.

6 Ariño DO, Bardagi MP. Relação entre fatores acadêmicos e a saúde mental de estudantes universitários. Psicol Pesq. 2018;12(3):44-52.

7 Costa MD, Froes Junior GRT, Santos CN. Evaluation of occlusal factors in patients with temporomandibular joint disorder. Dental Press J Orthod. 2012;17(1):61-8.

8 Khawaja SN, Nickel JC, Iwasaki LR, Crow HC, Gonzalez Y. Association between waking- state oral parafunctional behaviours and bio-psychosocial characteristics. J Oral Rehabil. 2015;42(9):651-6.

9 Lima LFC, Monteiro MHA, Oliveira Junior G. Depressão e ansiedade e a associação com as disfunções temporomandibulares-revisão de literatura. Res Soc Develop. 2020;9(7):e579974540.

10 Queiroz RMI, Frota LMA, Frota MMA, Teixeira CNG. Fatores de estresse e qualidade de vida de estudantes de Odontologia. Rev Abeno. 2019;19(1):49-57.

11 Fonseca DM, Bonfate G, Valle AL, Freitas SFT. Diagnóstico pela anamnese da disfunção craniomandibular. Rev Gaucha Odontol. 1994;42:23-8.

12 Silva Mota J. Utilização do Google Forms na pesquisa acadêmica. Humanidades & Inovação. 2019;6(12):371-3.

13 Campos LH, Silva MRR, Chicon PMZ, Schuch RR, Quaresma CRT, Telocken AV, Antoniazzi RL. Utilização de Ferramentas Google para auxiliar na produtividade do ensino/aprendizagem entre discentes e docentes. XXIII Seminário Interinstitucional de Ensino, Pesquisa e Extensão. 2018.

14 Vignola RCB, Tucci AM. Adaptation and validation of the depression, anxiety and stress scale (DASS) to Brazilian Portuguese. J Affect Disord. 2014 Feb;155:104-9

15 Motta LJ, Bussadori SK, Godoy CLHD, Biazotto-Gonzalez DA, Martins MD, Silva RS. Disfunção temporomandibular segundo o nível de ansiedade em adolescentes. Psic Teor Pesq. 2015;31(3):389-95.

16 Soares FA, Freitas LAQ, Barbosa RSP. Doenças psicossociais nas disfunções temporomandibular e o impacto na qualidade de vida das mulheres. Rev Cathedral. 2020;2(4):31-8.

17 Sousa EF, Moreira TR, Santos LHG. Correlação do nível de ansiedade e da qualidade de vida com os sinais e sintomas da disfunção temporomandibular em universitários. Clín Pesqu Odontol. 2016;8(1):16-21.

18 Braga CA, Souza DF. Transtornos psicológicos associados à disfunção temporomandibular. Psicol Saúde Debate. 2016;2(1):100-20.

19 Pinto RG, Leite WM, Sampaio LD, Sanchez MD. Association between temporomandibular signs and symptoms and depression in undergraduate students: descriptive study. Rev Dor. 2017;18(3):217-24.

20 Paulino MR, Moreira VG, Lemos GA, Silva PLPD, Bonan PRF, Batista AUD. Prevalência de sinais e sintomas de disfunção temporomandibular em estudantes pré- -vestibulandos: associação de fatores emocionais, hábitos parafuncionais e impacto na qualidade de vida. Ciênc Saúde Colet. 2018;23(1):173-86.

21 Urban G, Jesus FL, Cozende-Silva NE. Síndrome da disfunção da articulação temporomandibular e o estresse presente no trabalho policial: revisão integrativa. Ciênc Saúde Colet. 2019;24(5):1753-65.

22 Theroux J, Stomski N, Cope V, Mortimer-Jones S, Maurice L. A cross-sectional study of the association between anxiety and temporomandibular disorder in Australian chiropractic students. J Chiropr Educ. 2019;33(2):111-7.

23 Schmidt DR, Ferreira VRT, Wagner MF. Disfunção temporomandibular: sintomas de ansiedade, depressão e esquemas iniciais desadaptativos. Temas Psicol. 2015;23(4):973-85.

24 Barreto BR, Drumond CL, Carolino RA, Oliveira Júnioe JK. Prevalência de disfunção temporomandibular e ansiedade em estudantes universitários. Arch Health Invest. 2021;10(9):1386-91.

25 Patrocínio Doval RT, Santos AC M, Penha ES, Almeida MSC, Guênes GM T, da Costa Figueiredo CHM. Disfunción temporomandibular y ansiedad en los estudiantes de Odontología. Rev Cubana Estomatol. 2019;56(1):42-53.

26 Reis KS, Rocha VA, Dantas Neta BD, Cantinho KMCR, de Morais Gouveia GP, Carvalho GD. Prevalência e fatores associados à disfunção temporomandibular em estudantes de fisioterapia: estudo transversal. Res Soc Develop. 2021;10(5):e37710514984.

27 Pinto RG, Leite WM, Sampaio LD, Sanchez MD. Association between temporomandibular signs and symptoms and depression in undergraduate students: descriptive study. Rev Dor. 2017;18(3):217-24.

28 Bruguiere F, Sciote JJ, Roland-Billecart T, Raoul G, Machuron F, Ferri J, Nicot R. Pre-operative parafunctional or dysfunctional oral habits are associated with the temporomandibular disorders after orthognathic surgery: an observational cohort study. J Oral Rehabil. 2019;46(4):321-9.

29 Bonjardim LR, Lopes-Filho RJ, Amado G, Albuquerque RL Jr, Goncalves SR. Association between symptoms of temporomandibular disorders and gender, morphological occlusion, and psychological factors in a group of university students. Indian J Dent Res. 2009;20(2):190-4.

30 Karibe H, Shimazu K, Okamoto A, Kawakami T, Kato Y, Warita-Naoi S. Prevalence and association of self-reported anxiety, pain, and oral parafunctional habits with temporomandibular disorders in Japanese children and adolescents: a cross-sectional survey. BMC Oral Health. 2015;15:8.

31 Possatto JM, Rabelo DF. Condições de saúde psicológica, capacidade funcional e suporte social de idosos. Rev Kairós. 2017;20(2):45-58.

32 Cestari VRF, Barbosa IV, Florêncio RS, Pessoa VLMP, Moreira MTM (2017). Estresse em estudantes de enfermagem: estudo sobre vulnerabilidade ssociodemográficas e acadêmicas. Acta Paul Enferm. 2017;30(2):190-6.

33 Barbería E, Fernández-Frías C, Suárez-Clúa C, Saavedra D. Analysis of anxiety variables in dental students. Int Dent J. 2004;54(6):445-9.

34 Guhur MDLP, Alberto RN, Carniatto N. Influências biológicas, psicológicas e sociais do vestibular na adolescência. Roteiro. 2010;35(1):115-38.

35 Minghelli B, Morgado M, Caro T. Association of temporomandibular disorder symptoms with anxiety and depression in Portuguese college students. J Oral Sci. 2014;56(2):127-33.

36 Trize DM, Calabria MP, Franzolin SOB, Cunha CO, Marta SN. Is quality of life affected by temporomandibular disorders? Einstein (Sao Paulo). 2018;16(4):eAO4339.
 


Submitted date:
07/21/2022

Accepted date:
10/02/2023

65a6e45ba953957a7d0b82e3 brjp Articles

BrJP

Share this page
Page Sections