Brazilian Journal of Pain
https://brjp.org.br/article/doi/10.5935/2595-0118.20230082-en
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Original Article

The prevalence of signs and symptoms of temporomandibular dysfunction in academics of a university center: association of emotional frameworks

A prevalência de sinais e sintomas de disfunção temporomandibular em acadêmicos de um centro universitário: associação de quadros emocionais

Matheus Mendes Carneiro Loiola; Francisca Mariane Martins Monte; Luís Henrique dos Santos Nogueira

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Abstract

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Recent research has shown that undergraduate students are more susceptible to stressful situations due to the need to exercise various skills, and that this factor is a potential trigger for temporomandibular joint dysfunction (TMD) syndrome. In view of this, there is a need to highlight, through scientific studies, the fact that young students may be more vulnerable to the development of anxiety and stress, which is also associated with the incidence and/or development of bruxism and TMD. The present study’s objective was to describe the intensity of symptoms of anxiety, depression and stress and to characterize the presence and severity of TMD symptoms in dentistry students.
METHODS: The sample consisted of 118 students. All of them completed the Índice Anamnésico de Fonseca (Fonseca Anamnesis Index - IAF) questionnaire and the shortened version of the Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21), which provide relevant information about the sample under investigation and allowed us to acquire epidemiological data about TMD symptoms, associated risk sources and repercussions on quality of life. The data was tabulated and categorized. Descriptive statistical analysis and linear association between the scales are presented.
RESULTS: In response to the DASS-21, the three subscales showed that 51% of the individuals had some level of depression, 54% some degree of stress and 61% some level of anxiety. The presence of TMD symptoms was present in 67% of the sample. There was a linear association between the intensity of symptoms of the three subscales of the DASS-21 and the severity of symptoms according to the IAF.
CONCLUSION: The information and results obtained in this study revealed a prevalence of signs of anxiety and TMD symptoms in dentistry students.

Keywords

Anxiety, Dentistry, Depression, Psychological stress, Temporomandibular joint dysfunction syndrome

Resumo

JUSTIFICATIVA E OBJETIVOS: Pesquisas recentes alertam que acadêmicos do curso de graduação estão mais suscetíveis a situações de estresse devido à necessidade de exercer diversas habilidades, esse fator é um potencial desencadeador da síndrome da disfunção da articulação temporomandibular (DTM). Diante disso, surge a necessidade de evidenciar, mediante estudos científicos, o fato de que os estudantes jovens podem mostrar-se mais vulneráveis para o desenvolvimento de ansiedade e estresse, estando também associada a incidência e/ou desenvolvimento do bruxismo e da DTM. O objetivo deste estudo foi descrever a intensidade dos sintomas de ansiedade, depressão, estresse e caracterizar a presença e gravidade dos sintomas de DTM em acadêmicos de odontologia. 
MÉTODOS: A amostra foi de 118 acadêmicos. Todos preencheram o questionário e Índice Anamnésico de Fonseca  (IAF) e a versão reduzida da Escala de Depressão, Ansiedade e Estresse (DASS-21), os quais fornecem informações relevantes sobre a amostra investigada e permitiu adquirir dados epidemiológicos acerca de sintomas de DTM, fontes de risco associadas e repercussão sobre a qualidade de vida. Os dados foram tabulados e categorizados. Apresenta-se a análise estatística descritiva e associação linear entre as escalas. 
RESULTADOS: Em resposta ao DASS-21, as três subescalas demonstraram que 51% dos indivíduos apresentam algum nível de depressão; 54% algum grau de estresse e 61% algum nível de ansiedade. A presença de sintomas de DTM está presente em 67% da amostra. Houve uma associação linear entre a intensidade dos sintomas das três subescalas da DASS-21 com a gravidade dos sintomas pelo IAF. 
CONCLUSÃO: As informações e resultados obtidos no presente estudo revelaram  prevalência de sinais de ansiedade e sintomas de DTM em acadêmicos do curso de Odontologia.

Palavras-chave

Ansiedade, Depressão, Estresse psicológico, Odontologia, Síndrome da disfunção da articulação temporomandibular

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Submitted date:
07/21/2022

Accepted date:
10/02/2023

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