Brazilian Journal of Pain
https://brjp.org.br/article/doi/10.5935/2595-0118.20240003-en
Brazilian Journal of Pain
Artigo Original

Functional literacy and the assessment process as a diagnostic instrument for temporomandibular disorders: observational study

Alfabetismo funcional e o processo de avaliação como instrumento diagnóstico das disfunções temporomandibulares: estudo observacional

Adriana Hernandes Pinheiro; Luciane Lacerda Franco Rocha Rodrigues; Thiago Bezerra Leite; António Sérgio Guimarães

Downloads: 0
Views: 41

Abstract

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Health literacy is a topic that has been gaining traction in recent years, both on the policy and research agendas of many countries, however there is no evidence about temporomandibular disorders (TMD) and this topic. The objective was to evaluate the association between the level of functional literacy and the understanding of the Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (DC/TMD) through self-report and to associate the time of TMD complaint with the levels of functional literacy.
METHODS: This is an observational, cross-sectional study, comprising 56 patients from the Temporomandibular Disorders (TMD) clinic at São Leopoldo Mandic College. The DC/TMD questionnaire – axis I, a sociodemographic questionnaire, and tests of the Indicador de Alfabetismo Funcional (Functional Literacy Indicator - INAF) were applied.
RESULTS: The outcomes showed that 85.7% of the sample were females and 14.3% males, mainly white (60.7%), with a schooling degree, predominantly from the 3rd grade of high school and professionally active. It was found that 22.5% of the sample were functionally illiterate and 77.5% were functionally literate, 30.6% of whom had elementary level schooling. There was a significant association between the schooling level and combined INAF (p=0.005), as well as between combined INAF and duration of complaint in intervals for jaw pain (p=0.037) when Chi-square tests were used. There is evidence to establish that the mean duration of headache complaints (in months) between literacy groups are different (p=0.001) when using the Student´s t-test. With these results, it is possible to suggest that lower levels of functional literacy are related to a poorly detailed perception of TMD complaints regarding the duration of the complaint and, mainly, to the association of headache with a complaint of TMD.
CONCLUSION: Lower levels of functional literacy are related to a poorly detailed perception of TMD complaints regarding the duration of the complaint and, mainly, to the association of headache with a complaint of temporomandibular disorders.

Keywords

Diagnostic, Literacy, Temporomandibular dysfunction

Resumo

JUSTIFICATIVA E OBJETIVOS: O letramento em saúde é um tema que vem ganhando força nos últimos anos, tanto nas agendas políticas como de investigação de muitos países, no entanto não existem evidências sobre as disfunções temporomandibulares (DTM) e este tema. O objetivo foi avaliar a associação entre o nível de alfabetismo funcional e a compreensão dos Critérios Diagnósticos para Disfunção Temporomandibular (DC/DTM) por meio do autorrelato e associar o tempo de queixa de DTM com os níveis de alfabetismo funcional.
MÉTODOS: Trata-se de um estudo observacional, transversal, realizado com 56 pacientes do ambulatório de Disfunções Temporomandibulares (DTM) da Faculdade São Leopoldo Mandic. Para isso foram aplicados o questionário DC/DTM – eixo I, questionário sociodemográfico e testes do Indicador de Alfabetismo Funcional (INAF).
RESULTADOS: Mostraram que 85,7% da amostra era do sexo feminino e 14,3% do sexo masculino, predominantemente brancos (60,7%), com escolaridade superior, predominantemente do 3º ano do ensino médio e profissionalmente ativos (57,1%). Verificou-se que 22,5% da amostra eram analfabetos funcionais e 77,5% eram alfabetizados funcionalmente, sendo que 30,6% possuíam nível fundamental. Houve associação significativa entre escolaridade e INAF combinado (p=0,005), bem como entre INAF combinado e tempo de queixa nos intervalos de dor mandibular (p=0,037) quando foram utilizados testes Qui-quadrado. Há evidências que estabelecem que a duração média das queixas de cefaleia (em meses) entre os grupos de alfabetismo é diferente (p=0,001) quando utilizado o teste t de Student. Com base nesses resultados, é possível sugerir que níveis mais baixos de alfabetização funcional estariam relacionados a uma percepção pouco detalhada das queixas de DTM quanto à duração da queixa e à associação de cefaleia com queixa de DTM.
CONCLUSÃO: Níveis mais baixos de alfabetismo funcional foram relacionados à percepção pouco detalhada das queixas de DTM quanto à duração e, principalmente, à associação de cefaleia com queixa de disfunção temporomandibular.

Palavras-chave

Alfabetismo, Diagnóstico, Disfunção temporomandibular

Referências

1 Yanez N, De Oliveira R, De Melo UFCG. Alfabetizar Letrando: Reflexões Sobre o Analfabetismo Funcional No Brasil. 2009. 18p.

2 Ribeiro M, Vóvio VCL, Moura M P. “Letramento no Brasil: alguns resultados do indicador nacional de alfabetismo funcional”. Educação e sociedade, Campinas, 2002;23(81):49-70.

3 Parker R. Health literacy: a challenge for American patients and their health care providers. Health Promotion International, 2000;15(4):277-83.

4 Adams RJ, Stocks N P, Wilson DH, Hill CL, Gravier S, Kickbusch I, Beilby JJ. Health literacy--a new concept for general practice? Aust Fam Physician. 2009;38(3):144-7.

5 Weiss BD, Mays MZ, Martz W, Castro KM, DeWalt DA, Pignone M P, Mockbee J, Hale FA. Quick assessment of literacy in primary care: the newest vital sign. Ann Fam Med. 2005;3(6):514-22.

6 Protheroe J, Wallace LS, Rowlands G, DeVoe JE. Health literacy: setting an international collaborative research agenda. BMC Fam Pract. 2009;10(1):51.

7 Andrus MR, Roth MT. Health literacy: a review. Pharmacotherapy. 2002;22(3):282-302.

8 Instituto Paulo Montenegro e Ação Educativa. Indicador de Alfabetismo Funcional - INAF. Estudo Especial Sobre Alfabetismo e Mundo Do Trabalho. Instituto Paulo Montenegro/Ação Social do IBOPE. 2016;26.

9 Lima APM, Catelli R. Inaf Brasil 2018; 2018. 1–22. http://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2018/08/Inaf2018_Relatório-Resultados-Preliminares_v08Ago2018.pdf.

10 Martins RJ, Garcia AR, Garbin CA, Sundefeld ML. The relation between socio-economic class and demographic factors in the occurrence of temporomandibular joint dysfunction. Cien Saude Colet. 2008;13(Suppl 2):2089-96.

11 Bove SR, Guimarães AS, Smith RL. Characterization of patients in a temporomandibular dysfunction and orofacial pain outpatient clinic. Rev Lat Am Enfermagem. 2005;13(5):686-91.

12 Tjakkes GH, Reinders JJ, Tenvergert EM, Stegenga B. TMD pain: the effect on health related quality of life and the influence of pain duration. Health Qual Life Outcomes. 2010;8:46.

13 McNeill C. Management of temporomandibular disorders: concepts and controversies. J Prosthet Dent. 1997;77(5):510-22.

14 Schiffman E, Ohrbach R, Truelove E, Look J, Anderson G, Goulet J P, List T, Svensson P, Gonzalez Y, Lobbezoo F, Michelotti A, Brooks SL, Ceusters W, Drangsholt M, Ettlin D, Gaul C, Goldberg LJ, Haythornthwaite JA, Hollender L, Jensen R, John MT, De Laat A, de Leeuw R, Maixner W, van der Meulen M, Murray GM, Nixdorf DR, Palla S, Petersson A, Pionchon P, Smith B, Visscher CM, Zakrzewska J, Dworkin S F. Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (DC/TMD) for Clinical and Research Applications: recommendations of the International RDC/TMD Consortium Network* and Orofacial Pain Special Interest Group†. J Oral Facial Pain Headache. 2014;28(1):6-27.

15 Instituto Paulo Montenegro. Indicador de Alfabetismo Funcional. INAF/Brasil. 2007. 1-18p.

16 Elliot LG. Indicador Nacional de Alfabetismo Funcional: como avaliar as deficiências educacionais de jovens adultos no Brasil. Rev Meta: Avaliação. 2012;3(7):61-80.

17 Luz JG, Maragno IC, Martin MC. Characteristics of chief complaints of patients with temporomandibular disorders in a Brazilian population. J Oral Rehabil. 1997;24(3):240-3.

18 Gonçalves DA, Dal Fabbro AL, Campos JA, Bigal ME, Speciali JG. Symptoms of temporomandibular disorders in the population: an epidemiological study. J Orofac Pain. 2010;24(3):270-8.

19 Dantas AMX, Santos EJL, Vilela RM, Lucena LBS. Perfil epidemiológico de pacientes atendidos em um serviço de controle da dor orofacial. Rev Odontol UNESP. 2015;44(6):313-9.

20 Ferreira CLP, Silva MAMR, Felício CM. Sinais e sintomas de desordem temporomandibular em mulheres e homens. CoDAS. 2016;28(1):17-21.

21 Carthery-Goulart M T, Anghinah R, Areza-Fegyveres R, Bahia VS, Brucki SM, Damin A, Formigoni A P, Frota N, Guariglia C, Jacinto A F, Kato EM, Lima E P, Mansur L, Moreira D, Nóbrega A, Porto CS, Senaha ML, Silva MN, Smid J, Souza-Talarico JN, Radanovic M, Nitrini R. Performance of a Brazilian population on the test of functional health literacy in adults. Rev Saude Publica. 2009;43(4):631-8.
 


Submetido em:
18/09/2023

Aceito em:
28/11/2023

6660773aa953957bcf309d45 brjp Articles

BrJP

Share this page
Page Sections