Brazilian Journal of Pain
https://brjp.org.br/article/doi/10.5935/2595-0118.20240046-en
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Original Article

Association between temporomandibular disorders and sleep quality in higher education health students

Associação entre a presença de disfunção temporomandibular e a qualidade do sono em estudantes do ensino superior da área da saúde

Pedro Miguel Nanita Mourato; Beatriz Minghelli

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Abstract

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Temporomandibular dysfunction (TMD) may be related to sleep disorders and both factors can impair students’ performances. This study aimed to determine the association between TMD and sleep quality in higher education health students.

METHODS: The sample consisted of 203 students, 144 (70.9%) female and 59 (29.1%) male, aged 18 to 46 years (23.7±6.3). The measurement instruments included a sociode-mographic questionnaire, the Fonseca Anamnesic Index (FAI) and the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI).

RESULTS: Of the students who were evaluated by the FAI, 135 (66.5%) were assessed with TMD. Of those who had TMD (135; 100%), 104 (77%) had mild TMD, 21 (15.5%) moderate TMD and 10 (7.5%) severe TMD. The values obtained by the PSQI indicated that 70 (34.5%) students had good sleep quality, 113 (55.7%) had poor sleep quality and only 20 (9.9%) had bad sleep quality. Students with poor sleep quality had 2.89 more probabilities of developing TMD (CI:158-5.32).

CONCLUSION: Data revealed an association between TMD and poor sleep quality in higher education health students. The dissemination of these results among populations subject to great emotional stress, such as higher education students, has proved to be of great importance, so that preventive strategies can be adopted.

Keywords

Epidemiology; Sleep quality; Temporomandibular disorder; University students

Resumo

JUSTIFICATIVA E OBJETIVOS: A disfunção temporomandibular (DTM) pode estar relacionada a distúrbios do sono e ambos os fatores podem prejudicar o desempenho dos estudantes. O objetivo deste estudo foi determinar a associação entre a DTM e a qualidade do sono em estudantes do ensino superior na área da saúde.

MÉTODOS: A amostra foi constituída por 203 estudantes, 144 (70,9%) do sexo feminino e 59 (29,1%) do masculino, com idades entre 18 e 46 anos (23,7±6,3). Os instrumentos de medida incluíram um questionário sociodemográfico, o Índice Anamnésico de Fonseca (IAF) e o Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI).

RESULTADOS: Dos estudantes avaliados pelo IAF, 135 (66,5%) foram avaliados com DTM. Dos que tinham DTM (135; 100%), 104 (77%) tinham DTM leve, 21 (15,5%) DTM moderada e 10 (7,5%) DTM grave. Os valores obtidos pelo PSQI indicaram que 70 (34,5%) estudantes apresentaram boa qualidade de sono, 113 (55,7%) má qualidade de sono e apenas 20 (9,9%) tinham uma péssima qualidade de sono. Estudantes com má qualidade do sono tiveram 2,89 mais chances de desenvolver DTM (IC: 158–5,32).

CONCLUSÃO: Os dados revelaram uma associação entre DTM e má qualidade do sono em estudantes do ensino superior da área da saúde. A divulgação desses resultados com populações sujeitas a grande stress emocional, como os estudantes do ensino superior, revela-se de grande importância para que possam ser adotadas estratégias preventivas.

Palavras-chave

Disfunção temporomandibular; Epidemiologia; Estudantes universitários; Qualidade do sono

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Submitted date:
01/11/2024

Accepted date:
05/27/2024

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