Comprehension of coping attitudes and red flags of low back pain by students of the first and seventh semesters of health courses
Compreensão sobre atitudes de enfrentamento e sinais de alarme da lombalgia por estudantes de primeiro e sétimo semestres dos cursos da área da saúde
Gabriel Bezerra Pereira; Lierlly Leitão de Oliveira; Ruan Diego do Carmo Abreu; Eduardo Pereira Ilário Gonçalves; Midian Constantino Teixeira; Francisco José Maia Pinto
Abstract
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Low back pain is a common complaint among the world’s population. Students in the health sector are susceptible to it due to their routines with a heavy study load. The objective of this study was to analyze health students’ understanding of coping attitudes and the red flags of low back pain.
METHODS: This is a cross-sectional, descriptive and analytical study carried out at a public university in northeastern Brazil. Between October 2022 and June 2023, a low back pain education training program was carried out, with the application of an online questionnaire through the Google Forms tool, in pre-test and post-test formats, containing six sections of questions from semi-structured questionnaires, interposed by the education program on the subject. The variables investigated were sociodemographic data, prevalence of low back pain, coping attitudes and red flags.
RESULTS: A total of 260 students participated in the research, most of whom were in the first semester (61.5%), aged 21 years or older (51.2%), and female (61.2%). The majority had no knowledge about coping attitudes (73.1%) and red flags for low back pain (94.2%) in the pre-test, but acquired it in the post-test (91.9% and 78.5%, respectively). The McNemar inferential test showed that the approach to the topic influenced the appropriate conduct required in the post-test (p<0.001).
CONCLUSION: Understanding coping attitudes and red flags of low back pain contributed to the education of students and optimized the assessment practices for patients with low back pain.
Keywords
Resumo
JUSTIFICATIVA E OBJETIVOS: A lombalgia é uma queixa frequente na população mundial. Os estudantes da área da saúde são suscetíveis em decorrência de uma rotina com elevada carga horária de estudos. O objetivo deste estudo foi analisar a compreensão dos estudantes da área da saúde sobre as atitudes de enfrentamento e os sinais de alarme da lombalgia.
MÉTODOS: Trata-se de um estudo transversal, descritivo e analítico, realizado em uma universidade pública do nordeste brasileiro. Entre outubro de 2022 e junho de 2023, foi realizada uma capacitação de educação em dor lombar, com a aplicação de um questionário on-line por meio da ferramenta Google Forms, nos formatos de pré-teste e pós-teste, contendo seis seções de perguntas oriundas de questionários semiestruturados, interpostas pelo programa de educação acerca do tema. As variáveis investigadas foram referentes a dados sociodemográficos, prevalência de lombalgia, atitudes de enfrentamento e sinais de alarme.
RESULTADOS: 260 acadêmicos participaram da pesquisa, dos quais a maioria era do primeiro semestre (61,5%), com idade igual ou superior a 21 anos (51,2%), sexo feminino (61,2%), não teve conhecimento sobre as atitudes de enfrentamento (73,1%) e os sinais de alarme da lombalgia (94,2%) no pré-teste e passou a tê-lo no pós-teste (91,9% e 78,5%, respectivamente). O teste inferencial de McNemar evidenciou que a abordagem sobre o tema influenciou a conduta adequada exigida no pós-teste (p<0,001).
CONCLUSÃO: A compreensão de atitudes de enfrentamento e os sinais de alarme da lombalgia contribu[iram para a educação dos estudantes e otimizaram condutas de avaliação de pacientes com dor lombar.
Palavras-chave
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Submitted date:
05/18/2024
Accepted date:
08/12/2024