Brazilian Journal of Pain
https://brjp.org.br/article/doi/10.5935/2595-0118.20240060-en
Brazilian Journal of Pain
Original Article

Comprehension of coping attitudes and red flags of low back pain by students of the first and seventh semesters of health courses

Compreensão sobre atitudes de enfrentamento e sinais de alarme da lombalgia por estudantes de primeiro e sétimo semestres dos cursos da área da saúde

Gabriel Bezerra Pereira; Lierlly Leitão de Oliveira; Ruan Diego do Carmo Abreu; Eduardo Pereira Ilário Gonçalves; Midian Constantino Teixeira; Francisco José Maia Pinto

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Abstract

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Low back pain is a common complaint among the world’s population. Students in the health sector are susceptible to it due to their routines with a heavy study load. The objective of this study was to analyze health students’ understanding of coping attitudes and the red flags of low back pain.

METHODS: This is a cross-sectional, descriptive and analytical study carried out at a public university in northeastern Brazil. Between October 2022 and June 2023, a low back pain education training program was carried out, with the application of an online questionnaire through the Google Forms tool, in pre-test and post-test formats, containing six sections of questions from semi-structured questionnaires, interposed by the education program on the subject. The variables investigated were sociodemographic data, prevalence of low back pain, coping attitudes and red flags.

RESULTS: A total of 260 students participated in the research, most of whom were in the first semester (61.5%), aged 21 years or older (51.2%), and female (61.2%). The majority had no knowledge about coping attitudes (73.1%) and red flags for low back pain (94.2%) in the pre-test, but acquired it in the post-test (91.9% and 78.5%, respectively). The McNemar inferential test showed that the approach to the topic influenced the appropriate conduct required in the post-test (p<0.001).

CONCLUSION: Understanding coping attitudes and red flags of low back pain contributed to the education of students and optimized the assessment practices for patients with low back pain.

Keywords

Health education; Health sciences students; Low back pain; Occupational health; Public health

Resumo

JUSTIFICATIVA E OBJETIVOS: A lombalgia é uma queixa frequente na população mundial. Os estudantes da área da saúde são suscetíveis em decorrência de uma rotina com elevada carga horária de estudos. O objetivo deste estudo foi analisar a compreensão dos estudantes da área da saúde sobre as atitudes de enfrentamento e os sinais de alarme da lombalgia.

MÉTODOS: Trata-se de um estudo transversal, descritivo e analítico, realizado em uma universidade pública do nordeste brasileiro. Entre outubro de 2022 e junho de 2023, foi realizada uma capacitação de educação em dor lombar, com a aplicação de um questionário on-line por meio da ferramenta Google Forms, nos formatos de pré-teste e pós-teste, contendo seis seções de perguntas oriundas de questionários semiestruturados, interpostas pelo programa de educação acerca do tema. As variáveis investigadas foram referentes a dados sociodemográficos, prevalência de lombalgia, atitudes de enfrentamento e sinais de alarme.

RESULTADOS: 260 acadêmicos participaram da pesquisa, dos quais a maioria era do primeiro semestre (61,5%), com idade igual ou superior a 21 anos (51,2%), sexo feminino (61,2%), não teve conhecimento sobre as atitudes de enfrentamento (73,1%) e os sinais de alarme da lombalgia (94,2%) no pré-teste e passou a tê-lo no pós-teste (91,9% e 78,5%, respectivamente). O teste inferencial de McNemar evidenciou que a abordagem sobre o tema influenciou a conduta adequada exigida no pós-teste (p<0,001).

CONCLUSÃO: A compreensão de atitudes de enfrentamento e os sinais de alarme da lombalgia contribu[iram para a educação dos estudantes e otimizaram condutas de avaliação de pacientes com dor lombar.

Palavras-chave

Dor lombar; Educação em saúde; Estudantes de Ciências da Saúde; Saúde ocupacional; Saúde Pública

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Submitted date:
05/18/2024

Accepted date:
08/12/2024

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