Brazilian Journal of Pain
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Brazilian Journal of Pain
Original Article

Psychologists’ perception of professional training and care for people with pain

Percepção de psicólogos da formação profissional e atendimento a pessoas com dor

Priscielle da Cunha; Paula Maiara Palermo; Jamir Sardá Júnior

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Abstract

BACKGROUND AND OBJECTIVES: Pain is a phenomenon with biopsychosocial dimensions, therefore it requires specialized knowledge, and represents one of the demands on the Psychologist who works in the health area. This study aims to understand the aspects related to the training and practice of the psychologist in the treatment of people with chronic pain.

METHODS: This is an exploratory and descriptive field of research of a qualitative nature. For data collection, a questionnaire applied online through Google Forms was used. Ten psychologists who work in the clinical area participated in the research. This is a convenience sample. Quantitative data were analyzed using descriptive statistics, while qualitative contents were analyzed through content analysis.

RESULTS: Psychologists reported a lack of curricular components related to pain in undergraduate courses. Most participants had taken specialized courses in this area of activity. Participants reported that the motivation to work in the area involves the complexity of the phenomenon, the acquisition of knowledge from other areas and the achievement of positive results in the care provided. In the context of treatment, the psychologist’s main role is to contribute to the patient’s understanding of some aspects of pain, assist in the development of coping strategies and in the management of symptoms associated with this condition. Among the interventions offered, the psychologist uses relaxation techniques, which helps the patient to identify aspects that contribute to pain, restructures dysfunctional beliefs and contributes to the development of more effective strategies to reduce pain and physical disability, as well as the stress associated with this condition.

CONCLUSION: Given the prevalence of chronic pain in the population, the results found suggest that it is necessary to think about ways to include this content in undergraduate courses. On the other hand, although we have a small number of professionals working in this area, this practice seems to be effective, and the professionals are satisfied with their performance.

Keywords

Chronic pain, Curriculum, Psychology

Resumo

JUSTIFICATIVA E OBJETIVOS: A dor é um fenômeno com dimensões biopsicossociais, por isto demanda um conhecimento especializado, sendo uma das demandas do psicólogo que atua na área da saúde. Esta pesquisa visou compreender os aspectos referentes a formação do psicólogo e papel no tratamento da pessoa com dor crônica.

MÉTODOS: Trata-se de uma pesquisa de campo exploratória e descritiva de natureza qualitativa. Para a coleta de dados foi utilizado um questionário aplicado de maneira online através do Google Forms. Participaram da pesquisa 10 psicólogos que atuam na área clínica, que foram selecionados por critério de conveniência. Os dados quantitativos foram analisados mediante estatística descritiva e, já os conteúdos qualitativos foram analisados através da análise de conteúdo.

RESULTADOS: Os psicólogos referem perceber uma carência de componentes curriculares relacionado à dor na graduação. A maioria dos participantes realizou cursos de especialização nesta área de atuação. Os participantes relataram que a motivação para atuar na área envolve a complexidade do fenômeno, a aquisição de conhecimentos de outras áreas e a obtenção de resultados positivos nos atendimentos. No contexto de tratamento, o psicólogo percebe-se com um papel importante na equipe multidisciplinar, contribuindo direta e indiretamente para o tratamento a partir do desenvolvimento de estratégias de enfrentamento e no manejo dos sintomas associados a esta condição. Dentre as intervenções relatadas, foram mencionadas técnicas de relaxamento, que auxilia o paciente a identificar aspectos que contribuam para a dor, reestrutura crenças disfuncionais e contribui para o desenvolvimento de estratégias mais efetivas para reduzir a dor e a incapacidade física, bem como o estresse associado a esta condição.

CONCLUSÃO: Dada a prevalência da dor crônica na população, os resultados sugerem que é necessário pensar formas de inserção deste conteúdo na graduação. Por outro lado, embora tenhamos um número reduzido de profissionais que atuam nesta área, esta prática parece ser efetiva e os profissionais satisfeitos com sua atuação.

Palavras-chave

 Currículo, Dor crônica, Psicologia

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Submitted date:
11/29/2024

Accepted date:
09/08/2025

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